Bakonyi Bakancsos

Permanens IVV

Kedves Sporttársak !

Az IVV (Internationaler  Volkssport Verband – Nemzetközi Népsport Szövetség) 1968. óta létező szervezet, célja, hogy az egyes országok turistái szervezett keretek között megismerhessék hazájuk és a partner országok turista látványosságait, útvonalait. 26 tagországa van, Magyarország 1995 óta tagja /KEM SZÖSZ Természetbarát Szövetség/.

A szervezet teljesítménytúrákat is rendez, ezekről a TTT  ill. az IVV honlapján lehet tájékozódni. Vannak permanens, azaz bármikor teljesíthető útvonalak is, de ez Magyarországon még kevésbé elterjedt. Lényege, hogy az adott útvonalat bármikor és tetszés szerinti irányban egyénileg be lehet járni és ezt egy kontaktszemély előzetes egyeztetés után leigazolja a túrázónak. Fontos, hogy egy útvonalat egy negyedéven belül csak egyszer lehet leigazoltatni.

Magyarországon jelenleg 10 ilyen útvonal van, az IVV honlapon részletezettek szerint. Ebből a 3 legújabb (008,009,010. számú) 2014.01.01-től került megnyitásra a Magas-Bakonyban, Bakonybél környékén. A 3 útvonalat az alábbiakban részletesen ismertetem, végig jól jelzett utakon halad mind.

Az igazolás díja 500 Ft/alkalom/fő, ebben benne van a csak az adott útvonalhoz készített kitűző is.

Lehet gyűjteni km-eket és részvételeket is, az igazolások gyűjtésére szolgáló zöld (részvétel) és kék (km) füzet folyamatosan kapható nálam, ára 500 Ft/db.

Hajrá Sporttársak, éljünk az új lehetőségekkel is !

Permanens IVV, Magyarország, Bakony, 008. sz. útvonal

Bakonybél – Szent-kút – Csúcs-hegy – Pityerdomb – Száraz-Gerence – Bakonybél.

Táv: 7 km

Jelzések a templomtól indulva: SP+, P+, Z, S

Bakonybélben a templom melletti, kissé régies nevű „Szövetkezeti vendéglő” autóbuszmegállóból indulunk déli irányban a S és a P+ jelzések szerint, erre tart a Mária út is. A Petőfi utcán hagyjuk el a falut, bal oldalt az utolsó ház volt Cseh Tamásé.  1 km után érünk ki a Szent-kúthoz, mely Borostyánkút és Hármas-kút néven is ismert, nevezetes búcsújáró hely. A kis tó melletti oszlopokon olvashatunk Szent Gellértről, ill. itt helyeztek el egy Kányádi-idézetet is.  Részletesebb tájékoztató beljebb haladva található. Ezen a táblán olvasható az első kód is.

Rövid pihenés, feltöltődés után a Csúcs-hegy felé indulunk a P+ vezet fel a hegyre. Mikor megszűnik az emelkedő, balról bekerített terület mellett haladunk. Egy fenyősáv után kilépünk erdő-mező határára, újabb kerítés mellett. Innen már látható a Kőris-hegy a jellegzetes fehér labdával. Feljebb elérünk egy erősebb földutat, jelzésünk ezen  jobbra ívelve vezet tovább és hamarosan találkozunk a Rómer Flóris Emlékút zöld jelzésével.   A jelzett utak elágazásnál olvasható le a második kód. Balra, a zöld jelzés szerint kimegyünk a Csúcs-hegy tetejére, 270 fokos panoráma tárul elénk.Innen lemegyünk az országúthoz, figyelmesen haladunk tovább rajta balra, a Z négyzet leágazásáig (ez visszavisz a faluközpontba, érintve a túra igazolópontját). A zöld jelzés jobbra tér és leereszkedik a Száraz-Gerencéhez, az 1957-ben épült üzemi úthoz. Itt 3 jelzés találkozik: elhagyjuk a zöldet és balra térünk a K és a S szerint. A jelzőoszlopról leolvasható a harmadik kód. A völgyön 2 km-t haladunk lefelé, közben kiágazik a Z+ ( 009 út) és a K barlang jelzés is. A buszfordulónál balra térünk a Pápai utcára, ezen vezet vissza a S jelzés a falu központjába.

Permanens IVV, Magyarország, Bakony, 009. sz. útvonal

Bakonybél – Bakony Hotel – Táboros-hegy – Odvas-kői pihenő – Szarvad-árok – Tönkölös-Parajos nyerge – Száraz -Gerence – Bakonybél.

Táv: 13 km

Jelzések a templomtól indulva: S, Z+, S, Z négyzet

Bakonybélben a templom melletti, kissé régies nevű „Szövetkezeti vendéglő” autóbuszmegállóból a templom felé a Pápai utcán. A buszfordulónál érjük el a Z+ jelzést, ezen fogunk végigmenni (Bakonybéli Körút). Az elején az Országos Kék is velünk tart. A Bakony Hotelt és a Gerence Fogadót elhagyva átkelünk a  Gerence hídján és felkapatatunk a németbányai üzemi úthoz. A K és a Z+ balra ráfordul erre az aszfaltos útra, majd a Hotel mögött a Z+ elhagyva azt erős kapaszkodóra tér. Mintegy 15 perc után a meredekség megszűnik, kényelmes gerincúton gyalogolunk a Táboros-hegyen. Utunkból kiágazik a Móricházára vezető piros négyzet, de maradunk a gerincen és a zöld kereszten. Itt található az első kód. Hamarosan széles úthoz érünk, ezen  jobbra megyünk tovább egy kerítésig. A kerítés előtt ösvényre, balra tér a Z+, megkerüli a bekerített részt. Ezen a szakaszon láthatjuk a Széchenyi-emlékkövet, egy fekete márványból, készült kettős keresztet. A bekerített rész után párszáz métert még a gerincen haladunk, majd leereszkedünk a Gerencéhez, az Odvas-kői pihenőhöz (padok, asztalok, kitérési lehetőség a 2013-ban felavatott kisvasúti emlékhelyhez).  Pihenés után kimegyünk a bakonybél-pápai műthoz a piros jelzéssel együtt, ezen  pár lépést teszünk meg Bakonybél felé (jobbra). A piros a lépcsősoron a Kőris-hegy felé kezd kapaszkodni, a zöld + egy gondozott épület mellett a Szarvad-árokba tér. 1 km után kitérési lehetőség kínálkozik a felettünk lévő Odvas-kői barlanghoz, ahová hosszú lépcsősor vezet fel. Kezdeténél az ismertetőtáblán látható a második kód. Maradva a völgyön az is hamarosan emelkedésbe kezd, de a széles, jól járható úton viszonylag kényelmesen felérünk a  Tönkölös és a Parajos nyergébe, ahol az előbbi csúcs felé Z háromszög jelzés ágazik ki.  Z+ utunk immár lefelé tart, tavasszal az egész hegyoldalt medvehagyma borítja. Leérünk a Lipka úthoz, majd a Száraz-Gerencéhez, jelzésünk itt éri el a K és S jelzéseket. Ha balra megyünk, hamarosan a zöld jelzés fog kiágazni jobbra fel Bakonybél felső része (Pityerdomb) felé – itt a jelzőoszlopról leolvasható a harmadik kód – , majd az országutat keresztezve a zöld négyzet vezet vissza az igazolási pont érintésével a faluközpontba. Ha a K és S elérésekor jobbra megyünk, kb. 1,5 km a buszfordulóig az út az aszfaltos völgyön, ott balra térve 800 m a S jelzésen a faluközpont.

Permanens IVV, Magyarország, Bakony, 010. sz. útvonal

Bakonybél – Száraz-Gerence – Lipka út – Eleven-förtés – Kőris-hegy – Szépalmapuszta, Arborétum és Hotel  – Birka-domb – Generál-erdő – Száraz -Gerence – Bakonybél.

Táv: 17 km

Jelzések a templomtól indulva: Z négyzet, Z, K, S, Z négyzet

Bakonybélben a templom melletti, kissé régies nevű „Szövetkezeti vendéglő” autóbuszmegállóból  a zöld négyzet jelzésen indulunk  Zirc felé. A Pikoló vendéglőt (étkezési lehetőség) elhagyva a következő sarkon jobbra, a meredek Jókai utcába fordulunk (a 14. szám az igazolóhely, visszafelé jövet leigazolható a túra). Felérünk az országúthoz, át is kelünk rajta és a zöld jelzésen leereszkedünk a Száraz-Gerencéhez. Itt 3 jelzés találkozik: jobbra térünk a KSZ közös jelzésen. A jelzőoszlopról leolvasható az első kód. Hamarosan a K és a Z balra tér, a S a völgyön marad. Balra térés után rögtön jobbra fordítanak a jelzések és elkezdjük az emelkedő megmászását a Kőris-hegyre. Rögtön egy útvillába érünk, itt a jelzések a jobb oldali ágra hívnak, de javasolt a bal oldalin menni, mert az a járhatóbb, bár jelzetlen. Itt egy völgy 2 oldaláról van szó, fent, a völgy zárlatánál újra összefut a két út. Ezután kiérünk egy kerek tisztáshoz, ahol jobbra fordul a közös K és Z jelzés. A rét túloldalán azonban elágaznak: maradunk a kéken és a következő kanyarnál mi is elhagyjuk jobbra a széles szállítóutat. Belépünk egy mesebeli bükkerdőbe és kétszer is keresztezzük az imént elhagyott utat, Mikor harmadszor is elérjük, rátérünk jobbra (a jelzés felette vezet egy gazos ösvényen, de maradjunk nyugodtan a széles úton). Enyhe emelkedőn túrázunk a Parajos oldalában és hamarosan keresztezzük a Kőris-hegyre vezető üzemi utat.  Tartjuk az irányunkat, majd jobbra térünk és egy gazos rész után balra tartva kilépünk az üzemi útra, jobbra felfelé, itt találkozunk a piros jelzéssel. Most már maradunk ezen az úton a csúcsig.  A radar előtti fém oszlopon található az OKT bélyegzője, második ellenőrző pont. A radar kerítése mellett érünk fel a Bakony legmagasabb csúcsán épült Vajda Péter-kilátóhoz. Pihenés, gyönyörködés után a közös KP jelzésen óvatosan lejövünk a 2 jelzés elágazásáig, itt jobbra tartunk a K szerint. Leereszkedünk az egykori Kisszépalmapusztánál lévő útvillába és a bakonybéli ágra (jobbra) fordulunk. Nem sokat haladunk a műúton, mert perceken belül balra térünk. Egy kerítést követve, majd azt elhagyva balra fordulunk és kilépünk az erdőből. Itt jobbra térünk az erdő széle mellett és lejövünk egy vízmosáshoz. A kerítés mellett kimegyünk egy köves útra, jobbra, felfelé fordulunk. Elérjük a KS találkozását, a sárga szerint jobbra bemegyünk a szépen karbantartott Szépalmapusztára. Itt meglátogathatjuk az arborétumot. A hotelben található a harmadik ellenőrzőpont. Ahotelnél jobbra fordulunk és bekerített legelők mellett felmegyünk a dombtetőre, ahol 3 pad nyújt csodás panorámát. Lejövünk a dombról, és a Generál-erdőn át (P+ elágazás Zircre) elérjük a Száraz-Gerence völgyét a 7-es km-kő közelében. Mintegy 5 km-t ereszkedünk a völgyön (útközben felkereshető a Pörgöl-barlang). Elérjük újra a 3 jelzés elágazását (KSZ), a zöldön balra felmegyünk Bakonybél felső részére (Pityerdomb) és az országút túloldalán induló zöld négyzet szerint (az igazolópont érintésével) visszaérünk a faluközpontba.

meszner.viktor@invitel.hu   www. bakonyibakancsos.hu

Jelentkezési lap letölthető itt pdf-ben: